21 oktober 2007

Bokbönornas tips

Nu är det länge sedan jag skrev om vår bokklubb...slarv! Därför blir det en liten sammafattning av några böcker som har blivit lästa.


Sommarens långläsning blev Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda.
En bok som nästan alla verkar ha läst och förväntningarna var skyhöga. För min del infriades de medans den för andra Bokbönor inte kändes alls så bra som de hade hoppats på. Om någon skulle ha missat vad boken handlar om så kan jag i korta drag berätta att den handlar om tre lite udda och trasiga personer, Camille, Philibert och Franck, som kommer att dela en lägenhet i Paris. Där får man följa hur deras liv tar en ny vändning när de träffas och hur fel uttrycket "ensam är stark" faktiskt är. Boken får toppbetyg av mig och jag gillar det lite poetiska sättet som Anna Gavalda skriver på. Ska jag säga något negativt så var det väl att det kanske tog en stund att komma in i boken och att slutet kanske blev lite väl filmiskt. Vilket ju kan vara passande nu när boken blivit film. Kommer att se den även om film oftast drar det kortaste strået i jämförelse med de böcker som de bygger på.



Nästa bok som lästes var Brustna hjärtans café av Lolly Winston.
Den blev omtyckt av alla Bönor och överraskade också alla. Vi var lite misstänksamma mot det glassiga omslaget och trodde nog att denna bok skulle gå i Marian Keyes anda (väldigt lättsamt!). Men icke sa nicke! Boken handlar om Sophie som blir änka vid 36 års ålder och hur hon försöker få sitt liv att bli meningsfullt igen efter sin makes död. Jag tycker att man är fast från första sidan. Man får följa Sophie genom hennes depression som kulminerar med att hon går till jobbet i pyjamas och tofflor till att hon bryter upp och flyttar till en ny stad, startar en ny karriär som caféägare, blir mästare på tårtor och möter kärleken igen (på olika sätt...). Den här boken var en större bokupplevelse än jag trodde från början, en bok som beskriver olika saker otroligt tydligt med bara några få meningar. Tycker också att sorg beskrivs på ett bra sätt, om man nu kan säga så?!

Och den bok som jag valt till nästa träff är Stefan Einhorns Konsten att vara snäll. Läste den för en tid sen och ville så gärna diskutera den med någon efteråt men ingen jag kände hade läst den så därför fick det bli mitt val denna gång. Och att jag har valt den säger väl något om vad jag tycker om den men mer än så skriver jag inte innan Bokbönorna har haft sin träff :o)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Konsten att vara snäll har jag faktiskt läst, men jag hade svårt att ta mig igenom den. Trodde att den skulle vara bättre än den var!
Kram!

Poppins sa...

Tack för tipsen! Ingen av dessa har jag läst, ska börja med Brustna hjärtans café - särskilt sedan du beskriver den som en större bokupplevelse än du förväntat. För jag måste nog erkänna att jag skulle ha gått förbi den i bokhandeln pga av omslaget...
kramar

Lella sa...

Evelyn: Jag tyckte mycket om den men hade svårt för ett visst kapitel som kändes lite torrt och tråkigt. Då skummade jag faktiskt lite... Tråkigt att den inte levde upp till dina förväntningar.

Poppins: Precis vad vi sa, man hade aldrig nappat på den eftersom omslaget är så missvisande. Hoppas att dina för väntningar inte är för höga bara, ;o)
Kram

Tingeltangel sa...

Vad roligt att läsa dina boktips. Jag har inte läst någon av dessa böcker och blir faktiskt inspirerad att läsa dem allihopa.

Anonym sa...

åh den där sista skulle jag vilja ha! :D

Nina sa...

jag hinner inte läsa böcker känns det som - man fastnar framför tv:n . Jag ska nog "tvinga mig" att läsa ! Brustna hjärtan lät lite intressant....
ha en toppen dag !

Lella sa...

Tingeltangel: Va roligt, hoppas att du tycker om dem :o)

Skogsfrun: Shopppa, shoppa!

Styggalillaloppan: Många gånger slår ju upplevelsen av en bok tv:n men visst är det lätt att fastna i soffan när man väl slagit sig ner. Hoppas att du hittar någon bok som fångar ditt intresse!

Anonym sa...

Einhorns bok är en bra julklapp.

Anonym sa...

Tillsammans är man mindre ensam såg jag som film.

Lella sa...

Hanneles paradis: Det är det verkligen, ett toppentips!!!!

Hanneles christmas: Kul med två Hannele på rad ;o)
Vi(bokklubben)ska gå och se den, hoppas att man inte blir besviken bara. Tyckte du om den?