29 mars 2008

Ljuvlig bok

Härligt att Tricia Guild kommit med en ny smällkaramell som man kan njuta av, Inred med blommor. Har inte så många av hennes böcker men min svägerska L har desto fler som jag brukar passa på att titta i när jag är hemma hos henne. Men den här ska jag nog köpa hem så att man kan inspireras när som.
I SvD ger Tricia följade råd:
1. Pröva dig fram. Testa att sätta ihop blommor i kont­rasterande färger och former. Fundera över hur de bäst kan komma till sin rätt. I hög eller låg vas? Kanske höga blommor i en låg vas? Kanske får höga blommor samsas med några lägre som får kika upp över vaskanten. Våga bryta konventionerna.
2. Se till att blommorna alltid har rent vatten. Byt vatten varje dag. Låt inga blad täckas av vatten, det gör blomvattnet grumligt.
3. Rengör och spara burkar och flaskor av alla de slag och låt dem få nytt liv som vaser. Även tekoppar, tekannor och dricksglas kan vara perfekta vaser.
4. Ibland behöver det inte vara de stora arrangemangen som ger starkast intryck. Minibuketter av sköra ängsblommor i äggkoppar kan vara bedårande.
5. Gruppera vaser i olika storlekar och former.
6. Släng inte blommor som blir över eller slokar. Skär av stjälken och sätt blommorna i en mind­re vas, eller lägg dem på ett fat med vatten i botten.
Bild från Max Ström

4 kommentarer:

an angel at my table sa...

Den boken verkar fantastisk! Vilka bilder. Hoppas att din värninna med småbarn inte tappar allt sitt hår över min blogg hon skulle bara se hur det ser ut nu. I hallen innanför köket har tre åringen hällt ut hela innehållet ur leksakslådan!

Anonym sa...

Jag är så värdelös på att arrangera blommor, jag fattar egentligen inte varför, så jag måste nog ta och kolla in boken, jag gillar verkligen henne!

Poppins sa...

Bra tips! Och den där boken dreglar jag över hemma i soffan... :)
kram

Lella sa...

Mari: Ska hälsa henne det ;o)

Lisa: Nu ska du inte vara så hård mot dig själv!
Boken ska inhndlas så fort tillfälle ges,
kram

Poppins: Förstår det, det är klar dregelbok!Dina bilder på den var så himla fina.
Kram