23 februari 2008

Bokbönorna tipsar

Nu är det boktips-dags!
Boken vi läste sist, vald av K, heter I kloka kvinnors sällskap av Célestine Vaite. Berättelsen utspelar sig på Haiti och handlar om kvinnors kraft och framför allt huvudpersonen Matarenas kraft. Jag tyckte att boken var lite seg och trivial i början men sen växte den och jag började sträckläsa. Man får en otrolig insikt i en värld som jag aldrig har och förmodligen aldrig kommer att få besöka. Härliga personligheter finns det också i boken och jag fick mig några goda skratt! Vi hade lite olika uppfattning om boken denna gång men alla var ändå nöjda med sin läsupplevelse.
Bonniers hemsida kan man läsa följande:
Detta är en charmig, känslosam berättelse om Materena som väljer att följa och att leda sitt eget liv trotsen motsträvig machokultur. Vi får följa henne från att hon blir gravid med sin dotter tills hennes dotter är drygt tjugo och väljer en helt annan livsriktning än sin mamma. En underbar roman om kärlek – till sina barn, sin man, sin släkt, de kvinnliga traditionerna och att finna sin väg i livet.
När vi sen har avhandlat den lästa boken blir alla vansinnigt nyfikna på vilken ny bok som kommer att presenteras, och denna gång har Å valt.........
Svinalängorna av Susanna Alakoski!

5 kommentarer:

Tusset sa...

Du blir nog inte besviken på Svinalängorna, även om den är lite tragisk...

Lella sa...

Tusset: Kul att höra, ja inte att den är tragisk förstås!
Har hört mycket om den men inte kommit mig för att läsa den, men nu är det dax :o)
Kram

Stina sa...

Vad mycket fint du visat här. Man hinner ju inte med alla. Men jag uppskattar att du hälsar på hos mig.:-) Kram

Cecilia sa...

Svinalängorna är väldigt bra, hoppas att ni får ett givande samtal när ni läst klart!

kram

Lella sa...

Stina: Tack! Och visst är det svårt att hinna med så många fina bloggar, kikar in så ofta jag hinner :o)
Kram

Cecilia: Låter bra, ska köpa den på onsdag!