24 juli 2007

Målardags

Vad gör man när det regnar och regnar och regnar? Jo man målar, inomhus vill säga. Här hemma har vi börjat använda linoljefärg och har upptäckt hur roligt det är att blanda sin alldeles egna färg. Var igår hos Kulturhantverkarna och tittade på färgprover och shoppade några nya pigment. Ska nu försöka blanda till en röd färg till våra dörrar på den snart färdiga lillstugan. Vi började med engelsk röd men jag tycker den är för orange i tonen och ska nu försöka få till en lite kallare färg, spännande för en färgnörd kan jag lova! Men golvet börjar bli klart och har fått en väldigt fin grå färg. Problemet är bara att när jag med beundran i rösten talade om för The Handymen att färgen blev perfekt så säger han, med ett leende, att han har ingen aning om hur han blandat den. Suck, får helt enkelt hoppas på att vi har samma tur när vi blandar nästa gång för det behövs en strykning till.
Här kommer några bra sidor med information om färg som inte bara tål hårt slitage bra, den är dessutom ekologiskt anpassad! Jag kan lova att det känns roligare att måla med den istället för en vanlig plastfärg.

11 kommentarer:

Poppins sa...

Lycka till med målningen. Hoppas du visar lite av resultatet.

Anonym sa...

Låter spännande... att han inte vet hur han blandat den alltså. Berätta gärna hur det går...

vinklar o vrår sa...

Vad spännande att blanda till själv! Du får lova att visa resultatet sedan.

Anonym sa...

Jag håller som bäst på att "läsa i kapp" efter semestern. Vilka inspirerande inlägg du har gjort i sommar...jag kommer tillbaka när jag har mer tid nu skall det grillas!

purple area sa...

Att måla är faktiskt perfekt sysselsättning, om det är inomhus vill säga.

Signes Vind sa...

Vill gärna se lite bilder under er process att måla. Det verkar så bökigt med all blandning och pytsar till höger och vänster. Men det blir ju så mycket vackrare med "riktig färg" och inte plastfärger. Jag har inte riktigt orkat ta tag i det bara.......så som sagt lite inspirationsbilder vore kul...länkarna var jättebra.

Anonym sa...

Det låter härligt, att få det nymålat! Den underbara bilden med allt det vita blev jag alldeles glad av!

elin1976 sa...

Hva gjør man i Norge når det regner og regner? Jo man maler inne. he he. Har malet ferdig gangen og Rosa vegger og hvitt tak. begynt på prinsessas rom. Det var turkis på veggene og furu i tak. Så jeg rekner med å se en veldig forandring. Kommer til å virke mye større med hvitt tak. Skal bli godt å bli ferdig. Her er det rene syndefloden som detter ned fra himmelen. Når skal det slutte? Håper dere snart får bedre vær.
Her har de lovet at det skal bli bra til helgen. Ha en så flott dag. Klem:O)

dreamhouse sa...

grymt fin bild!!lycka till!!

Anonym sa...

Det har nog varit många inomhusprojekt denna sommar. Jag är också en linoljenörd! Bara doften kan ju få vem sosm helst att smälta! Det luktar gott lääänge efter målning. Jag brukar också blanda själv, men har bara vågat mig på blått och grönt i olika nyanser. Rosa har jag lyckats få fram en fin nyans av, men rött lät spännande. Tipsa mig gärna om du hittar ett bra ungefärligt recept!!! Jag tycker också engelskt rött är alldeles för brunorange...

Lella sa...

Tack för alla gulliga kommentare och roligt med nya "ansikten" :o)
Vi håller fortfarande på och målar men jag lovar att det kommer bildbevis så småningom.