09 augusti 2007

Så många tidningar, så lite tid!

Ja så har det faktiskt känts den sista tiden. Hämtar in en tidning från brevlådan eller plockar ner en godbit från tidningshyllan i affären, men den blir liggande i dagar innan jag tar mig tid att dimpa ner i soffan för att njuta av den. Men när det kommer till tidningen Rosie så går det inte att vänta. Har blivit min nya absoluta favorit! Den har underbara trädgårdsreportage, favorit denna gång är nog det från Anna Holtblads sommarställe i Stockholms skärgård, så otroligt vackra bilder. Och visst är det en lantlig stil på tidningen, men det blandas upp med lite moderna inslag som t.ex. hur du ljussätter din trädgård. Denna blandning, tror jag, gör att den hittar hem till många olika läsare. Det finns bra "gör det själv" repotage och några recept hittar man också. Här kommer bild och recept från det senaste nummret.
RECEPT på syrlig SAFT av GRÖNSKA

1,5 liter vatten
3 liter svarta vinbärsblad
2 liter socker (ca 1,3 kg)
3 citroner
60 g citronsyra
1/2 tsk natriumbensoat




14 kommentarer:

LISEN sa...

Jag tycker också det är en toppentidning! Fick det senaste numret av mamsen och det har varit ett nöje att läsa och njuta och drömma och planera... Min morfar var en hejare på att ta tillvara det som naturen ger, som blad. Gjorde ofta te på svartvinbärsblad. Gott och lär vara supernyttigt!

Hem och Lycka sa...

Vad läskande det låter! Har faktiskt börjat prenumerera på Rosie, tycker som du att det är en toppentidning!

Maria sa...

Har inte läst den men ska köpa den någongång...
Däremot har jag smakat saft gjord av svartvinbärsblad...gott!
Du har rätt i att det finns många tidningar och för lite tid men jag har också upptäckt att det finns många bloggar och lite tid...

Lella sa...

Lisen: Snäll mamsen du har! Synd att vi grävde bort våra svartvinbärsbuskar....

Mia: Visst låter det gott, och jag ska oxå börja prenumerera!

Maria: Men visst, det kanske är bloggarna som har konkurrerat ut mina tidningar ;o)

Tingeltangel sa...

Vilka härliga utflykter du verkar ha gjort i sommar. Bilderna från Mariefred är så fina.

Poppins sa...

Åh, vad det såg läskande ut! Jag har inte ens bläddrat i ett exemplar av Rosie ännu, men tack för tipset! Jag ska köpa ett ex direkt.
Tycker precis som du att tiden bara flyger iväg. Det finns så mycket att roligt att göra och så finns det en massa "måsten" också ;) Vet inte vad jag ska prioritera...
kram

Stina sa...

Gott låter det. Mysig bild också. Kram

Poppins sa...

Hej igen! Krapperup slott ligger precis söder om Mölle. Eller norr om Höganäs/Helsingborg om man kommer söder ifrån. Här finns också en liten konsthall och en vacker park att promenera i. Fika kan man både inhomhus och på innergården. Men vi föredrar att gå rakt igenom till gräsplätten bakom och sitta under kastanjen.
Middagen åt vid sundet, på Strandpaviljongen i Landskrona. Bättre sundsutsikt kan man knappt få. Möjligtvis på Pumphuset i Borstahusen i samma stad.
kram

hulukvarn sa...

Hej Hej! vad kul! jag kanska ska slå till på den till helgen!!

tack för tipset!

kram kram

Signes Vind sa...

Har massvis med svarta vinbärsblad så det här receptet kom verkligen perfekt, dessutom är flädersaften snart slut. Får nog ta o köpa Rosie också när du pratar så gott om tidningen.

Anonym sa...

Åh, drycken fick det att vattnas i munnen på mig trots regn och rusk utanför. Kan tänka mig att det är alldeles förträffligt god en varm dag:)
Ha en fin helg.
Mvh Lallis

purple area sa...

Läste 2:an och jag tyckte den var helt ok, speciellt ett reportage från Mallorca som visade en härlig bakgård.

Lella sa...

Tingeltangel: Tack! Ja och än är det inte slut :o)

Poppins: Hoppas att du också gillar den. Visst är det mycket måsten och på något sätt lite fler nu när det är sommar och semester. Borde vara tvärtom kan man tycka, tur att vissa måsten är roliga (måste bloggga, måste fika osv):o)
Och tack för toppentips!

Stina: Visst gör det!

Hulukvarn: Blev det någon saft? Passar verkligen bra i denna värme!

Lotta: Vilken tur du har, vi grävde bort våra buskar för några år sen :o(

Lallis: Mmmm, undrar om någon har gjort den i helgen? Hoppas att din helg har varit bra, kram.

Purple: Just det repotaget fastnade jag också för (Mallifrälst som man är:o). Minns att det växte fantastisk krasse runt ett träd på deras gård.

Anonym sa...

Ja, den tidningen är rena trädgårdsporren :) svår att låta bli, om man är lagd åt det hållet... som man är... haha