06 juni 2007

Bönemöte

Nu har Bokbönorna fått en ny bok att läsa. Det blev boken Såld av Vera Efron och Natasja T. Boken är en sann berättelse om en rysk flicka som tror att hon ska få komma till Stockholm för att bli barnflicka men hamnar istället i händerna på hänsynslösa män som gång på gång säljer henne till olika män. Men till skillnad från många andra flickor som faller offer för trafficking (t.ex Lilja 4-ever) överlever Natasja och lyckas mot alla odds att fly. Har bara hunnit läsa några sidor men jag har redan fått känslan av att den kommer att bli svår att släppa. Men jag känner mig samtidigt kluven inför denna typen av bok, vill läsa, ska läsa och måste läsa men det är så otroligt hemskt och jobbigt. Trafficking är ett högst aktuellt ämne med tanke på att det händer överallt, kanske på närmare håll än du tror, så man kanske måste läsa även om det är jobbigt? Boken uppmärksammades i media och skapade debatt.

4 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Hei og takk for besøk og kommentar på min side! Flott at du kunne få hente litt inspirasjon av bildene jeg la ut :) Så dere driver og renoverer et hus? SÅ artig, eller er det kanskje litt vel mye jobb? Vi ser etter hus om dagen vi og. Vi bor i Nederland i et ganske nytt hus, det er fint og stort nok, men jeg lengter hjem til NOrge. Under et år flytter vi, og vi bruker mye av tiden nå til å se på det Norske husmarkedet. Det er mye rart å se! Helst ville jeg ha gjordt som dere, kjøpt et eldre hus og renovert de til akkurat slik jeg ville ha ønsket, men min samboer vil heller ha en nyere hus som det er lite å gjøre på. Ja, man tvister..hehe..Hvordan går arbeidet?
Ha en fin uke!

Poppins sa...

Alla boktips tas emot med glädje. Även sådana som ibland är jobbiga att läsa rent känslomässigt.

Anonym sa...

Har dú läst Box 21 av Roslund/Hellström? Den var himla bra och handlar bla om trafficking. Deras Odjuret var också skitbra!

Lella sa...

Moderncountry: Arbetet går framåt om än långsamt :o) Har lite många projekt på gång samtidigt. Men jag rekomendera ett renoveringsobjekt för det är så kul att lära sig om gamla hus, fundera ut nya lösningar och man känner sig så stolt och nöjd när man är färdig med någon del ;o)

Poppins: Ja det är roligt att få tips, samlar på hög!

Lisa: Ja det har jag faktiskt! Var en bokklubbsbok det också (tungt ämne). Men Odjuret har jag inte läst, tack för det tipset.