14 juni 2007

Monets trädgård

Nu har jag äntligen lyckats få tag i mina bilder från Parisresan och alla blomsterbilder som jag knäppte i Monets trädgård, började nästan ryka om kameran :o) Det var lite svårt att välja vilka jag skulle visa, för det finns ju gränser för hur många blombilder man orkar titta på!!! Men det blev dessa och jag hoppas att de kan förmedla lite av den underbar känsla som finns där. Huset är också en upplevelse med alla sina olika färkombinationer i de olika rummen, lite som Carl Larsson-gården fast på franskt vis med babyrosa, citrongult, turkost och lime. Vi hade en riktigt varm dag i Giverny och på tåget tillbaka till Paris blev det ett ordentligt åskväder som vi är glada att vi slapp under vår vandring i trädgården. Att vi hamnade i denna underbara by är min mors förtjänst för det var hennes önskan att få åka dit och på den här resan var hennes önska vår lag, vi firade nämligen hennes 60-årsdag och resan var en present från hennes sambo. Så tack mamma för att du ville åka hit!

Lilla mamma Underbar vallmo
Rosor i alla färger och former
Irisar i ovanliga färger

Och sist och minst en fantastisk pensé Nu lite om monsieur Monet

Claude Monet föddes 1840 i Paris men växte upp i Le Havre. Han bestämde sig tidigt för att bli konstnär och började redan i skolan att sälja sina kolkarikatyrer. Han mötte senare Eugène Boudin som lärde honom att använda oljefärger och tekniker för att måla utomhus. Eugène blev Monets mentor. Monet målade flera olika sviter med samma motivval i olika ljus, han ville se hur motivet förändrades under olika ljusförhållanden. Han räknas tillsammans med Pierre-Auguste Renoir som pionjär för impressionismen. År 1883 flyttade Monet tillsammans med sin familj till den lilla byn Giverny där han planterade en stor trädgård som han sen målade av under resten av sitt liv.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så där hade jag tänkt mig att min trädgård skulle se ut. Jovetu... en grusgång har jag fixat iallafall!

Poppins sa...

Vad jag önskar att jag hade varit med. Men en gång ska jag också åka dit.
Vilka fantastiska färger och underbara foton! Förstår att kameran gick varm.
Har alltid önskat att få se Monets matsal i verkligheten. Är den lika vacker som jag tror?

LISEN sa...

Åh, det är ju så läckert där...Fin tid ni var där,mycket som var i blom...även om det är en sån där trädgård som säkert är vacker närsomhelst...Vi var där när slingerkrassen blommade. Det var heeelt underbart. Och mums vad läcker salladen i förra inlägget verkar :-) Ha det bäst!

Anonym sa...

Oj, oj, oj, så fint! VIlka bilder! Dit vill jag också åka!

Cecilia sa...

Då vet man var man skall åka nästa gång man är i Paris! Tack för att du delar med dig av detta sköna tips.

Anonym sa...

Wow vilka underbara bilder! Vill åka dit på en gång! :)

purple area sa...

Åh, så fint, vilket vackert och trevligt inlägg! Skulle verkligen vilja åka dit.

Lella sa...

Lisa: Ha ha ha, då har du kommit längre än mig gör här har grusgångarna tagits över av gräs!

Poppins: det måste du göra, en fantastisk upplevelse för trädgårdstolkiga och även för andra mindre tokiga ;o)
Matsalen är tokgul! Allt är gult och det borde ha främjat samtal vid middagsbordet. Köpte en bok om huset där det finns jättefina bilder.

Lisen : Tänkte också på att där blommar alltid något spektakulärt, när du än är där finns det något att njuta av. Salladen var smarrig, den får jag bjuda på någon gång ;o)

Pethra: Det fotades friskt där och alla var gulliga och väntade med att gå förbi om man var på g och ta någon bild.

Cecilia: Det gör jag så gärna, skulle faktiskt vilja åka dit igen, fanns en del vi inte hann se (lååånglunch blev det i värmen...)

Elin: Tack! Hoppas att du kommer dit för det är en upplevelse :o)

Purple: Tack igen ;o)

Anonym sa...

ojoj...tänk att få ha en sådan trädgård. inte konstigt att han blev inspirerad till att måla:D

MODERN COUNTRY sa...

For en herlig tur og ikke minst fantastiske bilder!!! Jeg nyter! Takk :)

Anonym sa...

Fina bilder! Vill också!