06 september 2007

Tårtfrossa...

... hade vi här hemma i söndags. Firade makens födelsedag i efterskott tillsammans med goda vänner och på önskelistan stod en gräddtårta. Lycka tänkte jag, för är det någon serie på tv som jag har följt så är det Leila bakar. Genast surfade jag in på hennes receptsamling och fick svår beslutsångest. Så mycket gott, hur skulle man kunna välja. Efter stor vånda föll till slut valet på Underbar Mazarintårta. Och underbar är verkligen vad den är, jag tror att E vann den inofficiella ätartävlingen med fyra bitar mazarintårta! Den får också ett extra plus för att den är så enkel att göra, skadar inte när man ska baka tre stycken ;o) Här kommer receptet som jag hämtat från Leilas sida:

150 g mjukt smör
300 g mandelmassa
3 ekologiska ägg
1/2 dl vetemjöl
Smör och mandelspån till formen
2 dl vispgrädde
1 l färska bär till garnering
Florsocker att pudra på kakan vid servering
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.
4. Rör till sist i mjölet för hand.
5. Smörj och bröa en 20 cm diameters kakform med löstagbar botten.
6. Fyll formen och grädda kakan, i cirka 20-25 minuter och låt svalna.
7. Vispa grädden fluffig (inte för hårt) och bred ut den på toppen av kakan. Garnera med färska bär.
Bild från Leila bakar

8 kommentarer:

Poppins sa...

Åh, tack för receptet på en sådan mumsig tårta. Den ska jag testa!
kram

Lella sa...

Poppins: Ja den är super!

Anonym sa...

mums! den där tårtan ser verkligen inte alls tråkig ut! kram

Hem och Lycka sa...

Å mums vad god den ser ut! Och kommer den från Leila kan det ju inte bli annat ;-) kram!

Anonym sa...

Vilken urläcker tårta! Underbart med riktig bärfrossa! Trevlig helg!

Nässelblom och choklad sa...

Vilken härlig tårta! Underbart med alla bär, den ska jag lägga på minnet och baka vid tillfälle. Det är suveränt om den dessutom är lättgjord.

Anonym sa...

Det där ser nästan för gott ut!! Ljuvligt! /Terese

Lella sa...

Lella: Lika god som den ser ut!