03 september 2007

Rapport (Ulriksdal & Formex)

Jaha då var denna mässhelg över. Tänker först skriva lite om Ulriksdals Flower Show. Borde kanske inte göra det med tanke på hur besviken jag blev, men hoppas att det blir en uppryckning till nästa år. Tycker nämligen inte att det är ok att betala 150 kronor för att få komma in och handla. Det fanns nämligen inga (ok, två då...) idéträdgårdar att titta på! Och av två var bara en färdig. Vi var visserligen där på torsdagen som var den första dagen men dock efter invigningen. Ska man inte vara färdig då? Det positiva var floristutställningen med kungliga brudbuketter, riktigt snyggt gjort. Bukettutställningen, den grillade lammkorven och sällskapet (mamma!) var det bästa på den Flowershowen.

Mors favorit!

Min favorit!

Nu till något roligare, nämligen Formex. Intrycken blir många på denna mässa men det som utmärkte sig var nog temautställningarna gjorda av Moderådet, Jan Rundgren och Peter Ødegaards. Precis så fina och inspirerande som jag hade hoppats på. Och kontraster var det verkligen, på utställningarna som i montrarna. Antingen är det de mörka, bruna, guldig och gröna tonerna som gäller eller hela färspektrat såsom på 70- och 80-talet. Fast naturligtvis med en ny design som gör att det inte känns allt för retro. Såg även en del svart/vitt men vet inte om det blir någon direkt trend... Däremot var det otroligt ombonat, inte en gnutta minimalism där inte. Stora lampor, mycket kuddar i olika stukturer, mycket plast i knalliga färger m.m.

Finns också fint hanverk representerat på mässan. Iris hantverk är ett exempel, ett annat är en av Formidable Grand Prixs vinnare, keramikern Karin Jaxelius med hennes skål Handfull som är otroligt vacker i både form och glasyr. Snygga montrar hade bl.a Mimou, Mateus och Noble House. Jag känner mig ganska nöjd med denna mässa, kanske hade man hoppats på några fler överraskningar och ibland känns det som vissa företag fastnar och köra samma "tema", samma plats år efter år. Men annars var det bra. Plus för bra fikaställen och goda smörgåsar :o) Bild från Mateus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med 150:- för att komma in och få tillfälle att handla är inte ok. Hur var Formex?

Lella sa...

Pethra: Formex var bra, har skrivit om mässan lite längre ner i inlägget :o)

Anonym sa...

Men götapetter, hur kunde jag missa det? Kul att Du gillade giving and living, jag tycker också det verkar gediget och roligt. Verklig design anpassat för de små. :-)