15 maj 2007

Design för alla

När jag tänker på ordet design poppar det upp namn som Philip Starck, Alvar Alto, Jonas Bohlin och Erika Lagerbielke. Och ska man förklara ordet så kanske man kan säga att det är ett hantverk som är funtionellt och estetiskt tilltalande. En av mina lärare uttryckte det så här: design är ögats uppfattning av ordning och funktion.
Det är just funktionen, i kombiantion med design, som man vill arbeta med i Design för all som är ett treårigt projekt där man vill använda design som redskap för att öppna samhället så att alla kan vara delaktiga på jämlika villkor oavsett funktionsnedsättningar eller andra olikheter. Utgå från mångfald istället för likhet skriver de på sin hemsida. Projektet är spännande och man kan tycka att design för alla borde vara en självklarhet år 2007.
Ett bra exempel på god design för alla är Pelleplattan som gör underlag som gräs och grus lättare för rullstolar och barnvagnar att åka på. Ett annat exempel är ettgreppsblandaren som från början var en "handikappanpassad" produkt men som nu finns i de flesta hem. Och till sist en bild på Läckö slott som genomgått en rad förbättringar såsom ledstänger vid promenadstråk, släta plattor istället för grus och en ramp till slottsträdgården, vilket gör att den underbara platsen blir tillgänglig för så många fler. Tror att jag någonstans på deras hemsida läste (kan ha varit på något annat ställe?) att de vill ändra normen för vad som är "en normal" människa och det tycker jag är riktigt bra oavsett var jag läste det för vad är egentligen normalt?
Bilder från Design för alla

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lämnar en lite hälsning efter mig nu när jag har varit här på din sida och tittat runt lite bland alla dina vackra bilder och intressant läsning.

Kram Kram
Carina

Poppins sa...

Intressant! Viktigt att samhället kan vara öppet och tillgängligt för alla. Designers kan bidra med mycket för att uppnå det.
Kram

Signes Vind sa...

Jättebra inlägg!! Precis vad jag behövde för jobbet också!! Så viktiga tankar och bra motvikt till allt lull-lull vi ofta annars skriver om!

Tusset sa...

Hej! Är tillbaka från Paris nu och har lagt upp lite tips... om du klickar på min flickrlänk så finns även en del bilder. Om det är något du undrar över (måsten/saker att undvika)så lämna bara en kommentar hos mig så svarar jag asap!

Lella sa...

Carina: Tack, vad roligt att du hittade hit :o)

Poppins: Ja jag tycker att projektet är superinressant, hoppas att deras tankarna når fram till sina tänkta mottagare.

Lotta: Tack, roligt att du tycker det! Och nyfiken på ditt jobb blir jag :o)

Tusset: Å vad roligt, ska kika in hos dig snarast. Och tack på förhand för ev. tips!