25 april 2007

Bokbönorna!

Under veckan som gick hade Bokbönorna en träff och boken, som jag hade valt denna gång, var Alla Vilda av Birgitta Stenberg. Det är en självbiografi och Bokus sammanfattar den så här: Här skriver hon om den period på 50-talet då hon levde på Mallorca i en internationell krets av bohemer, konstnärer, författare, alkisar, bögar och flator. En av höjdpunkterna i berättelsen är skildringen av hovet kring Robert Graves i konstnärsbyn Deya. Det speciella med Birgitta Stenbergs berättelser om sitt syndiga och slarviga liv är berättartonen, blandningen av självironi, koketteri och rättframhet, framförd på ett slags välbehärskad hemingwaysk lakonisk prosa. Boken avslutas med att författaren återvänder till sina vänner i nutid och berättelsen vinner verkligen på att man får veta hur det har gått för alla otroliga människor, för otroliga är de verkligen! Man kan väl sammanfatta det med att efter att ha läst denna bok känner man sig lite tam. Ska man leva lite farligare? Känner man sig mer levande då? Boken satte igång en hel del tankar hos oss och alla tyckte att den var bra. Jag ska absolut läsa hennes böcker Kärlek i Europa och Apelsinmannen
Och nu kommer vi till boken som K har valt till nästa träff!Änglarösten av Arnaldur Indridason
Ska bli kul med en deckare, känns som det var ett tag sen någon valde det.
Ha en skön dag.
Bilder från Bokus

8 kommentarer:

Poppins sa...

Har läst Kärlek i Europa, det var några år sedan, men jag minns att jag blev fascinerad av boken. Tack för tipset om Alla vilda.

Anonym sa...

Jag har läst Änglarösten och de andra av samme författare som finns på svenska. Kul med isländsk miljö och den är riktigt bra!
Hugomamma

Lime sa...

Kul med er bokklubb! Man får ju lite tips... och det tackar vi för. Ha dé!

Anonym sa...

Jag ska kolla in Änglarösten, vet att jag läst nått av henne, men kommer inte ihåg vad..

Lella sa...

Poppins: Jag läser nog i fel ordning, men sännande är hon, Birgitta.

Hugomamma: Nu ska det bli ännu roligare att läsa den, kul. Sen tycker jag att du borde bli en Bokböna, så det så :o)

Lime: Ja det är jätteroligt, har hållit på några år nu. Kul att du uppskattar tipsen ;o)

Lisa: Ska bli roligt att läsa nu när ni är fler som känner till henne och verkar tycka om det hon skriver. Håller med Hugomamma om att den Islänska miljön känns kul.

Lella sa...

Ojdå, vilken blunder!
Jag har nu köpt boken och insett att Arnaldur inte är en hon utan en han. Så bra var jag på Isländska ;o)

Anonym sa...

Jag har ca 1,5 hyllmeter med olästa böcker som min man tycker att jag ska läsa ut innan jag köper fler....Men jag lyckas dåligt då jag hela tiden hittar nya guldkorn.
Hugomamma

Lella sa...

Hugomamma: Klart man måste slå till om man springer på ett guldkorn, hälsa H det! Och boken verkar bra, ska lägga mig och läsa lite mer nu. Kram